Gastblog door personal trainer Jan Loogman: Vroeg uit de veren!

Blog door Jan Loogman, personal trainer, lifestyle coach bij Personal Training Kennemerland
(www.ptkennemerland.nl) en eigenaar van Premium Fitness Supplements  (www.premiumfitness.nl)

vroeg op sandrasana

Gezonder leven? Slapen is de oplossing!

Ben jij een ochtendmens of een avondmens? Een veelgehoorde vraag en iedereen heeft er een antwoord op.

Een avondmens of ochtendmens zijn zegt veel over je levensstijl. Avondmensen willen na het diner nog van alles doen of afmaken. Dingen waar ze overdag niet aan toe kwamen. Kijken Netflix (nou vooruit.. nog één aflevering), gaan gamen of genieten van de vrije tijd die zo hard hebben verdiend na een dag werken of zorgen voor de kinderen. Dit alles gaat vaak gepaard met het eten en drinken van ongezonde producten.

Overgewicht & ochtendhumeur

Resultaat is dat je de volgende ochtend futloos en moe wakker wordt. Minder productief bent en in veel gevallen humeurig of prikkelbaar. Behalve deze verschijnselen hebben avondmensen te kampen met meer negatieve gevolgen zoals overgewicht en alle gevolgen van dien.

Als personal trainer ben ik nauw betrokken bij levensstijl veranderingen om fysieke en mentale  doelen mogelijk te maken. Opvallend: na 21.00 gaat het in 99 % van de gevallen mis.

blog sandrasana

De oplossing

Ga naar bed tussen 21.30 en 22.00 en sta op tussen 5.30 en 6.00.

Tenzij je ‘s avonds of ‘s nachts werkt is bijna niks na 21.00 zo belangrijk dat het niet de volgende dag gedaan kan worden.

De voordelen van opstaan om 5.30 uur:

Je hebt meer tijd en kan ongestoord en efficiënt aan je dag beginnen

Je kan werken aan je fysieke doelen voordat je moe bent

Je kan rustig ontbijten en eventueel je maaltijden voorbereiden voor de rest van de dag

Je kan mediteren of aan yoga doen

Je kan zaken rustig op een rijtje zetten, rustig douchen en mindful aan je dag beginnen

Je komt zonder stress en uitgerust op je werk

Je hebt meer energie

En nog vele voordelen meer! (Google maar en je vindt er tientallen)

yoga sandrasana

 

Planning en discipline

Op tijd naar bed en vroeg opstaan zijn gewoontes die je jezelf kan aanleren. Dit kost tijd en discipline, zeker 2 tot 3 maanden zal je nodig hebben om het in je systeem te krijgen. Uiteindelijk zal je jezelf dankbaar zijn en profiteren van alle voordelen, fysiek en mentaal die deze gewoonte met zich meebrengt.

 

Deze post heeft een reactie

  1. Interessant idee! of ik de discipline ook kan opbrengen is een andere vraag.. 🙂
    Denk dat ik me om 6 uur dan liever nog eens omdraai in mijn bedje.. ongeacht hoe laat (vroeg) ik de vorige avond ging slapen. haha!

Geef een reactie

Sluit Menu